tirsdag 15. juni 2010

Kopptue

Da har jeg heklet min aller første kopptue. Morsomt å hekle den, det er så mye forskjellig du kan gjøre med hekling. Denne gangen heklet jeg annenhver maske fastmaske og luftmaske, hvor jeg på neste rad heklet fastmasken i luftmasken. Dette gir et fint mønster, som kommer tydelig frem i de petrolfargede stripene (fargene på bilde lyver noe). Kopptua heklet jeg i garnet Drops muskat, noe jeg kanskje ikke burde gjort. En venninne tipset meg om at bomullgarnet burde ikke være mercerisert og burde kunne vakses på 60 grader. Dette er ikke tilfellet her, men jeg håper det går bra likevell. Kopptua ble veldig tykk, så for senere vil jeg nok i større grad jobbe med staver, slik at ikke arbeidet blir så kompakt.





Mønsteret jeg har brukt er fra boka "Helt enkel hekling" av Tove Fevang. Denne boka likte jeg veldig godt. Den har mange enkle mønster som frister å hekle. Det er brukt fine farger, og mønstrene er enkle å forstå. En fin nybegynnerbok tror jeg nok dette vil være. Jeg blandet mønsteret fra en spisebrikke og en kopptue, da jeg ønsket stripeeffekten. Kopptua legges i gaveskuffen, og baktanken er at dette blir en julegave til en eller annen. Prosjekt hjemmelagede julegaver er i gang for fullt.

2 kommentarer:

Synnøve sa...

Den va stilig :) Flink du e som e i gang med julegaveproduksjonen! Her går det i kjole til prinsessa :)

Bente sa...

Jo takk, dein vart da fin. Mæn litt speint på suge-effekten å kor fort dein bi å tørk..mæn mæn..vi lære så læng vi lev:)Julegaveproduksjon e faktisk godt i gang. Hoill på me eit skjerf t ei jeint som går i 1.klasse no...